www.energiekenuniek.nl

Westerse- en Chinese geneeskunde

Persoonlijke ontwikkeling, coaching, training

Pijnbestrijding, zowel geestelijk als lichamelijk

Mariëtte Cobben , Pijnspecialist - coach - trainer - professional speaker

7 Lente tips

7 LENTE tips


De lente is begonnen! Dat betekent dat we weer uit onze winterslaap komen en het opgeslagen vet van de winter los kunnen gaan laten!

Vet wordt opgeslagen in de lever. Chinees gezien werk ik met de Wu Xing, dus de 5 elementen. De lente staat voor het element hout. Dat betekent dat alles weer mag gaan stromen, het wintervet verbrand mag gaan worden en het bijbehorende orgaan de Lever weer lekker in zijn “element” mag komen.

Jij wilt toch ook fit de lente in?

Echter als het element hout stagneert, dan ontstaat boosheid en soms zelfs woede. De spanningen uiten zich in je nek en schouders, hoofdpijn en wisselende klachten. Het is dus belangrijk dat het hout element goed kan functioneren. Hoe beter alles stroomt, hoe energieker jij je voelt.

De onderstaande tips hebben allemaal te maken met het element hout en dus het bijbehorende orgaan, de LEVER

TIP 1   Begin de dag met CITROEN.


Pers een stuk citroen uit in lauwwarm water en drink dat op je nuchtere maag.

De lever zal dan direct aangezet worden om actief te worden, het zuur hoort bij het element hout. Zuur breekt ook vet af, dus een extra stimulans om dat wintervet los te laten!

Let er wel even op dat je niet direct erna je tanden poetst, want dan kan het je tandglazuur aantasten.

TIP 2    Begin de dag met EEN WANDELING  (nadat je tip 1 hebt uitgevoerd)

Sta minstens een half uur eerder op en ga meteen buiten wandelen.

Als je wandelt zet je alles in beweging. 

De lever zorgt voor het afvoeren van afvalstoffen, en op deze manier zorg je ervoor dat de lever zijn werk kan doen! De lente komt eraan, dus weg met die stagnaties!

Als er namelijk stagnatie zit in het hout element, en dus in de lever, dan worden de afvalstoffen onvoldoende afgevoerd wat zich op veel manieren kan uiten in je lichaam. Hoofdpijn, vermoeidheid, allergische reacties, slechter immuunsysteem, om er maar een paar te noemen.

TIP 3    

Ga uiterlijk om 23u ’s avonds NAAR BED. Lukt dat niet, zorg dan dat je in ieder geval ligt.

En om 01.00u ‘s-nachts moet je toch echt slapen!

En waarom?

De tijd dat de lever het hoogst in zijn energie zit en dus actief is ligt tussen 01.00-03.00u

Als je dan nog andere dingen aan het doen bent kan de lever niet optimaal zijn werk doen, waardoor je meer vermoeid zult zijn en onvoldoende je gifstoffen eruit kunt werken.

TIP 4

Wat dacht je van een dagje SAUNA?

Liggend zweten. Extra fijn voor als je weinig energie hebt en je toch je afvalstoffen wilt afvoeren.

Als je dan ook oplet dat je wisselbaden neemt en het liefste ook nog je lichaam scrubt, dan weet je zeker dat je je lichaam een boost geeft en je de afvalstoffen ook zo snel mogelijk van je lichaam af haalt.

TIP 5

Zorg voor MEER GROEN!

De kleur groen is de kleur die bij het hout-element hoort.

Dus als je meer bladgroenten eet die veel chlorofyl bevatten, dan ondersteun je de lever bij het verwerken van de gifstoffen.

Het helpt om de schadelijke werking van met name rood vlees te beperken, omdat het vrije radicalen in kapselt.

Wat je zoal kunt eten in de lente? Spinazie, boerenkool, paksoi, rucola, sperciebonen en zeker ook de superfoods spirulina en chlorella en tarwegras.

TIP 6

Vandaag is het zondag, van oudsher RUSTDAG.

Ik heb het al gehad over de tijd ’s-nachts waarin de lever het meest actief is.

Als er zo’n piek bestaat in energie, dan is het dus begrijpelijk dat er ook een tijdstip is waarop de lever eigenlijk in rust mag zijn. En dat is dus tussen 13.00-15.00u ’s middags.

Als je in de gelegenheid bent is het heerlijk om eens om 13u een warme kruik op je lichaam te leggen op de plaats van de lever. Dat is rechts van je lichaam, onder je borst.

TIP 7

Als de lever overuren draait en gestagneerd raakt, kan het zijn dat je ook boze gevoelens krijgt. Het spreekwoord “wat heb je op je lever” wordt niet voor niets gezegd tegen mensen waarbij je merkt dat er iets is wat ze dwars zit.

Deze boosheid kan zich vastzetten in je lichaam. Ook in je hoofd kunnen boze gedachten ronddolen.

Om meer rust te krijgen is het goed om op vaste tijden op de dag te mediteren of yoga te doen.

Zodat je lichaam rust krijgt en jij kunt voelen hoe het eigenlijk echt met je gaat.

En om de giftige stoffen zowel lichamelijk als emotioneel los te kunnen laten.