www.energiekenuniek.nl

Westerse- en Chinese geneeskunde

Persoonlijke ontwikkeling, coaching, training

Pijnbestrijding, zowel geestelijk als lichamelijk

Mariëtte Cobben , Pijnspecialist - coach - trainer - professional speaker

Wil jij afvallen of je afval kwijt? Stop dan de kilogrammen strijd!

Wil jij afvallen of je afval kwijt? Stop dan de kilogrammen strijd!


Het nieuwe jaar is weer gestart. Veel mensen hebben wederom hun goede voornemens gemaakt.

De sportscholen lopen weer vol en de dieetboeken liggen weer in de winkel. Ik vind dat altijd reuze interessant.

Wat ik nog interessanter vind is de onwetendheid van zoveel mensen. Onwetendheid over wat goede voeding is, of supplementen goed zijn, hoe het komt dat je te dik bent of overgewicht hebt.

We beginnen massaal te "lijnen". Vaak betekent dat dat we onszelf tekort gaan doen aan belangrijke voedingsstoffen. Je lichaam kan in een nood toestand terecht komen en dat is wel het laatste wat je wilt.


Hoe ontdoe jij je van gifstoffen?

Door af te vallen geef je het lichaam de opdracht om gifstoffen af te voeren. De manier waarop je dat doet is van belang.

Weet je hoe het zit met je darmen? Met je maag? Hoe je maag omgaat met de verschillende voeding en dat maag- en darmperistaltiek optimaal moet zijn? Evenals de zuurgraad van je maagzuur? En hoe je dit alles kunt beïnvloeden?

Daarnaast is het van belang dat je organen die betrokken zijn bij het ontgiften in optimale conditie zijn. Het gaat hierbij met name om je lever en je darmen.

Hoe zit dat bij jou? Weet jij welke tekorten je hebt? Weet jij waar je je lichaam echt mee kunt voeden zodat het lichaam zelf de overbodige ballast gaat opruimen?


Ben jij dik en dus waarschijnlijk ondervoed?

Ik hoorde deze week een hele interessante opmerking, mensen die dik zijn zijn vaak ondervoed! Ring ring, dat klopt helemaal!

Afgelopen zomer mocht ik samen met mijn zoon Knysna bezoeken, een sloppenwijk in Zuid-Afrika. Bijna iedereen heeft daar obese (zwaarlijvigheid) ten gevolge van de eenzijdige voeding. Ook komt diabetes type 2 enorm vaak voor.

Eenzijdige voeding, dat betekent dat er veel tekorten zijn.


Tekorten en dat in een welvarend land

Echter hier in ons land kampen we ook met enorme tekorten. Ondanks dat we vaak denken goed bezig te zijn.

En ja, zelfs als je denkt goed bezig te zijn dan kun je nog steeds kampen met tekorten aan goede voedingsstoffen en een overdaad aan vervuilende en belastende invloeden op je lichaam.


Wat te denken van:

o voorverpakte produkten

o meer dan 5 ingrediënten op het etiket? Dat betekent veel belastende toevoegingen voor je lichaam

o veel tekorten van vitaminen en mineralen die we nodig hebben

o veel tekorten van essentiële aminozuren, dat zijn de aminozuren die we niet zelf aanmaken en dus via de voeding binnen moeten krijgen

o veel gebruik van goedkope vulmiddelen, zoals suiker en geharde vetten (veel transvetzuren)

o veel keukenzout (Natriumchloride) in kant en klaar maaltijden

o veel E-nummers waar we vaak niet van weten of het nu wel of niet goed is voor ons lichaam

o de interactie met medicijnen


Waar maak je vaak een denkfout?

We denken vaak ten onrechte:

o ik neem extra supplementen, baadt het niet dan schaadt het niet

o ik sport het er wel weer van af

o ik eet gewoon 3x per dag, snoep bijna niet en drink alleen 's morgens een kopje koffie, dat is toch gezond?

o 2 stuks fruit en bewegen, dat is goed


Welke factoren spelen bij jou een rol bij wel of niet afvallen?

Waar we niet bij stilstaan is dat het onderstaande allemaal effect heeft op jouw mogelijkheid om af te vallen:

> jouw leefstijl

> je leeftijd

> de verhouding goed en slecht vet (en oh, wat weten mensen daar weinig van over het algemeen!)

> de mate van verzuring van je lichaam

> de mate van vervuiling van je lichaam, met name de darmen spelen hier een rol bij

> de invloed van de ontgiftingsmogelijkheden in je lichaam

> je hormoonhuishouding

> je stress level

> je immuunsysteem

> je verteringsstelsel

> je woonomgeving


Meten is weten.

Ik nodig iedereen uit die bezig is met zijn gezondheid een body health check te doen. Zodat je gericht kunt gaan werken aan een lichaam die bij jou hoort.

De body health check in mijn praktijk bestaat uit het meten van je BMI en je vetgehalte, het specifiek vaststellen van tekorten ten aanzien van vitaminen, mineralen en aminozuren, de funkties van de diverse organen, eventueel urinemetingen en het vaststellen van hormonale afwijkingen.

Weet wat je eet en wat goed is voor jou!


Body health check

Als je een body health check doet dan weet je:

> waarom je al een tijdje zo moe bent

> wat je wel en niet moet eten

> welke supplementen je moet slikken om jouw tekort(en) aan te vullen

> hoe je je energielevel omhoog kunt krijgen

> krijg je tips wat je kunt doen aan de tekorten, disbalansen en verstoringen

> indien nodig wordt je doorverwezen naar een arts/specialist


2017 - januari - 10

Mariëtte Cobben